
 
ZBIGNIEW MIAZGA
ur. 1945; Frampol

 
Miejsce i czas wydarzeń Lublin, współczesność

Słowa kluczowe Lublin, współczesność, "Sztandar Ludu", "Dziennik
Lubelski", "Dziennik Wschodni", zmiany tytułu, siedziby
"Sztandaru Ludu", praca w redakcji

 
Zmiany tytułu i siedzib „Sztandaru Ludu”
Sekretarzem redakcji byłem gdzieś dopiero pod koniec osiemdziesiątych lat, bo po
zastępcy [sekretarza redakcji jeszcze] byłem redaktorem prowadzącym „Magazyn
Tygodniowy”. W [19]89 roku to ja byłem w dziale kultury.
Kiedy przestała istnieć PZPR i kiedy przestała już tak bardzo naciskać na nas RSW
Prasa – to właśnie może to być ten [19]89 – dsoszliśmy do wniosku, że „Sztandar
Ludu”, który nigdy nam nie przechodził gładko przez gardło i zęby, może powinien
nazywać się inaczej. No i wówczas padła propozycja, żeby był to „Dziennik Lubelski”.
Ale „Dziennik Lubelski” otrzymał – od likwidatora RSW Prasa Krzysztofa Stefaniuka –
pan Krzysztof Duda z Zamościa, właściciel firmy „Kadex”, bo poszukiwano bogatego i
bardzo szlachetnego biznesmena, który mógłby pomóc tej komunistycznej gazecie
stanąć na nogi i właściwy profil trafić. No i jeden z kolegów, Sławek Nadłonek, miał
znajomego, właśnie tego Krzysztofa Dudę, który, już nie wnikając specjalnie w plotki,
stworzył takie imperium samochodowe oraz firmę „Kadex” w Zamościu. I on właśnie,
za pośrednictwem likwidatora RSW Prasy, wspomnianego Krzysztofa Stefaniuka,
otrzymał „Sztandar Ludu” do czyszczenia. No i w trakcie przejścia na nową drogę,
[pojawił się] nowy tytuł „Dziennik Lubelski”.
Byłem w Zarządzie Spółdzielni Dziennikarskiej, która stała się stroną również przy
tym „Kadexie”, już nie pamiętam, ile procent [miał]  „Kadex”, a ile procent [miała]
Spółdzielnia. Troszkę więcej Spółdzielnia Dziennikarska miała. Tak że mogliśmy tam
jakieś rzeczy egzekwować, coś wywierać. Ale wówczas okazało się, że nie wpłynęły
obiecane pieniądze na konto „Dziennika Lubelskiego”, czyli pan Krzysztof Duda nie
dotrzymał słowa, a wkrótce okazało się, że jest na pograniczu legendy i bankructwa.
Mianowicie kupił pola naftowe, które zamierzał eksploatować, jako że te młode rekiny
wówczas usiłowały rzucać się na takie różnego rodzaju łakome kąski. No, to on, z
tego co wiemy i  nie wiemy, pokusił  się, żeby coś takiego zrobić. Sprawa mu nie
wypaliła,  co wiem również od kolegów z „Wybrzeża”.  To był  taki  tygodnik,  który



również Krzysztof Duda wykupił do wydawania, do zarabiania pieniędzy, bo chciał
stworzyć takie imperium naftowo-gazetowo-motoryzacyjne. No i wówczas Janusz
Malinowski, który był prezesem Spółdzielni Dziennikarskiej, podjął działania, które
skończyły  się  w sądzie.  I  w sądzie  po prostu  udowodniliśmy,  że  pan Duda,  no,
niestety robi złą robotę, jeśli chodzi o gazetę, przyszłość nasza jest zagrożona, bo
aczkolwiek na bieżąco wypłacamy się drukarni, kolporterom, ale jedno wahnięcie i
idziemy w dół, bo on żadnych pieniędzy na konto nie wprowadził, ba, z tych naszych
pieniędzy  korzystał  jeszcze.  No  i  sąd  chyba  dwukrotnie  czy  trzykrotnie  nawet
rozpatrywał  sprawę, ale przyznał  rację nam, tak że gazeta stała się własnością
Spółdzielni Dziennikarskiej. A wówczas należało zmienić tytuł, bo tytuł miał właśnie
pan Duda w swoich dokumentach, „Dziennik Lubelski”. Żeby stworzyć nową jakość,
no  to  zmieniliśmy  winietę  na  „Dziennik  Wschodni”.  I  stąd  to  właśnie  troszkę
zamieszania, trochę niejasności, ale tak to wyglądało.
Kiedy należało się przenosić z budynku przy Alejach Racławickich 1, bo nieprawnie
zdaniem likwidatora RSW Prasa zajmowaliśmy tutaj te pomieszczenia, bo one z
czasem przekazane zostały Akademii Medycznej, o tyle szczęśliwa sytuacja była, że
mieliśmy pieniądze wpłacone na budowę piętra w wieżowcu przy Zana 35, tutaj, co
PZU mieści się. Tak że jedno z pięter zajęliśmy jako redakcja, a pół piętra właśnie
Spółdzielnia. Tam były pieniądze nasze ulokowane i to była nasza własność.
Z jakiegoś powodu, już nie pamiętam jakiego, myśmy musieli to opuścić. I w związku
z tym wynalezione zostało miejsce przy ulicy Staszica 20 i tam to lokum zostało w
formie dzierżawy wynajęte od prywatnego właściciela.
W 2005 roku przeszedłem na emeryturę.  Około  trzy  lata  spędziłem właśnie  na
Staszica, czyli przenosiny mogły być w dwutysięcznym roku mniej więcej, do 2003
byłem tamże. 

 
Data i miejsce nagrania 2012-08-29, Lublin

Rozmawiał/a Marek Nawratowicz

Redakcja Justyna Molik

Prawa Copyright © Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"


